Köpevillkor



Köpevillkor

Priser

Priset anges i SEK inkl. moms. Priset som gäller är det som är angivet i webbshoppen den dag som beställningen utförs. WesternCreek reserverar sig för ev. felskrivningar. Skulle detta inträffa tar WesternCreek givetvis kontakt med kunden och kunden har alltid rätt att makulera gällande beställning.

Utländska kunder står för eventuella avgifter för tull och moms.

Betalning

Kortbetalning

Kunden kan betala med VISA och Mastercard, via Klarna Checkout. WesternCreek har inte tillgång till kundens kortuppgifter och säker betalning tillämpas genom Klarna.

Faktura

WesternCreek erbjuder i samarbete med Klarna fakturering till privatpersoner och företag. Betalningsvillkor 14 eller 30 dagar. När kunden väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på kundens person-/organisationsnummer. Det görs även en jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadressen för att säkerställa att kunden verkligen är den kunden utger sig för att vara.

Swish

Kunden kan enkelt betala med Swish (via Klarna).

Faktura- och betalningsfrågor besvaras av Klarna.

Fraktkostnad

Är helt beroende på totalvikt för varorna, samt om det är inrikes eller utrikes.

Leverans

WesternCreek sänder varorna normalt inom 1–3 arbetsdagar. Enskilda produkter kan ha längre leveranstid. En del varor är beställningsvaror och finns ej på lager.

Detta gäller dock med reservation för slutförsäljning, leveransförseningar från leverantörer samt högtider. Har kunden beställt varor med olika leveranstider så sänds beställningen när alla varor finns på lager. Det går bra att meddela WesternCreek om kunden vill ha beställningen i separata leveranser.

Skulle det vara så att produkter inte finns på lager och heller inte kommer hem igen, så meddelar WesternCreek kunden om detta via mail med alternativ om hur vi ska gå vidare. Får WesternCreek inte svar av kunden inom en vecka så förbehåller företaget sig rätten att plocka bort produkten från kundens beställning och skickar resten.

Leveranssätt

WesternCreek sänder varorna med Postnord i första hand, men andra fraktbolag kan förekomma. Det finns även möjlighet att hämta varorna vid vårt lager i Rörbäcksnäs.

Öppet köp och Ångerrätt

Kunden har enligt EU:s konsumentskyddslagsstiftning, rätt att returnera en vara inom 14 dagar från den dag som varan mottagits av konsument. Detta kan göras helt utan att ange anledning. Kontakta oss via mail eller via länk till formuläret på hemsidan www.westerncreek.se och notera samtidigt om det önskas byte eller om varan bara ska lämnas tillbaka. Vi skickar en retursedel via mail, som ni skriver ut och sedan lämnar ni in paketet hos närmsta ombud. Ett avdrag görs för returfrakten vid eventuell återbetalning av hela eller delar av beställningen.

Varan ska vara oanvänd och returneras i originalförpackning med ev. originalhandlingar samt kunduppgifter. Efter att WesternCreek har tagit emot och kontrollerat varan, så sätter företaget in pengar på kundens konto inom 30 dagar. Om returen endast gäller en vara, som ingick i en order om flera produkter, återbetalas endast den returnerade varans värde. WesternCreek förbehåller sig rätten, att vid en retur av vara, att göra ett värdeminskningsavdrag, om varans skick har förändrats i sådan utsträckning, att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.

Om fakturatiden löper ut innan WesternCreek har hanterat kundens retur, så är det upp till kunden att gå in på Klarna via app och förlänga betalningsfristen på fakturan. Annars kommer kunden att få en påminnelseavgift från Klarna. 

Obs! Det är inte öppet köp eller bytesrätt på beställningsvaror, dvs varor som ej finns på lager och som beställts speciellt för kunds räkning hos WesternCreek’s leverantör. Detta gäller även rabatterade produkter.

Reklamation

Kunden ska alltid kontrollera leveransen när denne är kvar på utlämningsstället. Ser kunden en uppenbar skada på kartongen eller hör att det skramlar misstänkt så ska paketet öppnas när kunden är kvar på utlämningsstället. Personalen där anmäler att leveransen är skadad. Vidare tar kunden kontakt med WesternCreek via mail eller via formuläret under kontakt i webbshoppen.

Om en vara är defekt eller felexpedierad får kunden alltid en ny vara, alt. pengar tillbaka om varan skulle vara slutsåld. Kunden ska kontakta företaget senast 3 dagar från mottagandet av varan. I detta fall sänder WesternCreek en returfraktsedel via mail, som kunden sedan skriver ut. Lämna sedan paketet med den reklamerade varan hos närmsta ombud. Vid reklamationer görs inget avdrag för returfrakt.

Om kunden har valt att betala med Klarna, så börjar betalningstiden löpa från den dagen då varorna sändes från WesternCreek. Kunden ska själv logga in/kontakta om fakturan ska fördröjas till dess kunden har fått en vara som denne är nöjd med alt. att WesternCreek har mottagit den returnerade varan och kan makulera fakturan.

Ej uthämtade varor

Om aviserade varor som inte hämtas ut av kund och som kommer i retur till WesternCreek debiterar företaget kunden returfrakt. Företaget debiterar kunden 300 SEK för att täcka returfrakt och de administrativa avgifterna WesternCreek får betala till fraktbolaget.

WesternCreek ersätter inte förlorade leveranser där kunden har uppgett felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter. Om leveransen har gått i retur pga. felaktiga adressuppgifter eller telefonnummer så att leveransen inte har kunnat bli aviserat gäller samma villkor som ovan.

Felskrivningar på WesternCreek´s hemsida & marknadsföring

WesternCreek har många produkter i webbshoppen och vi är "bara" människor, så fel kan uppstå. Det är fort gjort att råka skriva fel på en siffra, på leveransbesked, på ett mått eller på ett pris. Om kunden har köpt en produkt till ett felaktigt pris kommer WesternCreek att kontakta kunden och denne får självklart möjlighet att ångra sitt köp, samt få återbetalning. WesternCreek reserverar sig även för ev. tryckfel och felaktigheter i marknadsföring, nyhetsbrev och övrig extern kommunikation. I dessa kanaler gäller samma regler som för felaktiga priser i webbshoppen.

Kommunikation med WesternCreek

WesternCreek ser helst att kunden i första hand kontaktar företaget via mail. Detta pga. att vi har arbeten vid sidan av företaget samt att vi kan vara på inköpsresa, mässa eller festival. Självklart så återkommer vi så fort vi har möjlighet.

Använd gärna formuläret under Support/Kontakt i webbshoppens sidfot.

Force majeure

WesternCreek är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Köpevillkor, om underlåtenhet har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bl a underlåtenhet eller åtgärder från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, krig eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud mm. eller en onormal nedgång i marknaden.

Tillagd i varukorgen